Balearen 31

3825 ZK Amersfoort

hester@kindercoachpraktijkwijs.nl

Tel: 06 100 81 282

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon

© 2017  kindercoachpraktijkWIJS!

Op deze site en alle hieruit voortvloeiende correspondentie en/of (mondelinge) overeenkomsten is de privacyverklaring van toepassing. Voor deze verklaring klikt u hier

Brrr Faalangst!

February 17, 2017

Ken je dat gevoel? Je hebt heel goed voor een toets geleerd, een presentatie heel goed voorbereid, alles tot in de puntjes verzorgd en doordacht, enz.
Op het moment dat je dan een toets of presentatie hebt zou dat dus eigenlijk probleemloos moeten verlopen, zou je zeggen. En toch......

Er gebeurt dan iets waardoor het niet lukt, er ontstaat paniek, kunt niks meer herinneren, je gaat zweten en voelt je hoogst ongemakkelijk.

Heel vervelend en zeker als dit hierna vaker gebeurt. Er ontstaat een patroon en net zoals dat met alle patronen gaat, wordt dit de nieuwe situatie.

 

Tijd om dit te vroegtijdig te  herkennen en te doorbreken!

 

Wat is faalangst eigenlijk?

 

Faalangst is vooral een manier van denken die in de loop van het leven kan ontstaan.

Jonge kinderen hebben nooit last van faalangst. Ze ontwikkelen zich in een tijd en tempo die bij hun past. Ze blijven dingen proberen net zolang tot ze iets kunnen.

Het leerproces verloopt spontaan en op een natuurlijke manier.

Een kind dat leert lopen doet dat met enthousiasme en gedrevenheid. Hij probeert, staat op en blijft oefenen. Het komt niet voor dat een kind besluit om lopen te vermijden, zoals faalangstigen dat regelmatig doen met situaties waarvan zij verwachten te falen. Na de zoveelste valpartij denkt geen enkel kind: "Ik geloof niet dat lopen mij ooit gaat lukken! Ik geef het op."

Een jong kind heeft nog geen gedachten over een leerproces. Het denkt niet in "goed" en "fout". Het accepteert de situatie zoals het is. Wel raakt het ene kind sneller gefrustreerd dan het ander, maar vaak wordt het kind dan nog meer gedreven om iets te leren en zal een proces misschien juist sneller verlopen.

 

Naarmate een kind ouder wordt en naar school gaat ontwikkelt het denken en het reflecteren zich. Kinderen gaan nadenken over zichzelf, gaan zichzelf vergelijken met anderen, maken fouten, worden beoordeelt in de vorm van cijfers of feedback. De omgeving gaat een rol spelen. Leerkrachten, mede-leerlingen, ouders, broers en zussen. Daarnaast speelt natuurlijk de persoonlijkheid van een kind een rol.

Kinderen die erg slim zijn, de lesstof makkelijk tot zich nemen en weinig fouten maken, zien fouten maken als een uitzondering. Op het moment dat de lesstof moeilijker wordt, ze echt moeten gaan leren en er dus wel eens fouten gemaakt worden, weten zij niet hoe ze hier mee om moeten gaan, kunnen ze aan zichzelf gaan twijfelen en kan er faalangst ontstaan.

Kinderen die meer moeite met leren hebben en vaak op hun tenen moeten lopen, kunnen ook faalangst ontwikkelen. Ze kunnen situaties waarin ze moeten presteren gaan vermijden, smoesjes gaan verzinnen of zichzelf gaan overschreeuwen om de aandacht af te leiden.

Faalangst kan leiden tot lichamelijke klachten (buikpijn, hoofdpijn), psychische klachten (depressie, onzekerheid op allerlei gebieden, weinig zelfvertrouwen en zelfs spijbelen, afhaken/drop-out.

 

Ik heb zelf aan het begin van mijn middelbare schooltijd erg veel last gehad van faalangst. Bij mij heeft dit er toe geleid dat ik veel buikpijn en huilbuien kreeg van de spanningen en mijn resultaten naar beneden denderden. Dit was niet vol te houden, in de eerste plaats voor mij, maar ook voor mijn ouders die met hun handen in het haar zaten. Uiteindelijk is er na over overleg met mij besloten dat ik van  school zou  wisselen. Van een grote scholengemeenschap brugklas HAVO/VWO ging ik naar een kleinschalige, persoonlijke MAVO.

Door gehoord te worden, rust in te bouwen en opnieuw succes te ervaren heb ik mezelf weten te herpakken en kon ik weer functioneren en  presteren.

 

In mijn coachsessies met kinderen die faalangst ervaren werk ik altijd met het kijken en versterken van de aanwezige talenten. Wat gaat er al goed? Waar word je blij van? Kun je die kwaliteiten ook inzetten bij andere situaties? Ik werk  vaak met het faalangstsjabloon. Hierin maak je inzichtelijk aan kinderen door middel van schrijven en tekenen hoe faalangst werkt, hoe het versterkt wordt en waar het toe leidt. Vervolgens draaien we de situatie om en maken we de stap naar helpende gedachten. Deze gedachten kunnen vervolgens weer leiden naar positieve gevoelens, ontspanning en een goed resultaat. Door een kind bewust te maken en het vertrouwen te geven dat het de situatie zelf kan veranderen, heb ik gemerkt dat dit veel opluchting kan geven, een kind laat groeien  en leidt tot positieve veranderingen.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Blog

Aanbevolen blogs

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Archief
Please reload

Volg mij
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon